Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти
04.05.2012, 09:08
При оцінюванні навчальних досягнень учнів мають ураховуватися:
характеристики відповіді учня: правильність, логічність, обґрунтованість, цілісність;
якість знань: повнота, глибина, гнучкість, системність, міцність;
сформованість загальнонавчальних та предметних умінь і навичок;
рівень
володіння розумовими операціями: вміння аналізувати, синтезувати,
порівнювати, абстрагувати, класифікувати, узагальнювати, робити висновки
тощо;
досвід творчої діяльності (вміння виявляти проблеми та розв'язувати їх, формулювати гіпотези);
самостійність оцінних суджень.
Існує чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий,
середній, достатній, високий. Вони визначаються за такими
характеристиками:
Перший рівень - початковий. Відповідь учня (учениці) фрагментарна, характеризується початковими уявленнями про предмет вивчення.
Другий рівень
-середній. Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал,
виконує завдання за зразком, володіє елементарними вміннями навчальної
діяльності.
Третій рівень - достатній. Учень (учениця)
знає істотні ознаки понять, явищ, зв'язки між ними, вміє пояснити
основні закономірності, а також самостійно застосовує знання в
стандартних ситуаціях, володіє розумовими операціями (аналізом,
абстрагуванням, узагальненням тощо), вміє робити висновки, виправляти
допущені помилки. Відповідь учня (учениця) правильна, логічна,
обґрунтована, хоча їм бракує власних суджень.
Четвертий рівень
- високий. Знання учня (учениці) є глибокими, міцними, системними;
учень (учениця) вміє застосовувати їх для виконання творчих завдань,
його (її) навчальна діяльність позначена вмінням самостійно оцінювати
різноманітні ситуації, явища, факти, виявляти і відстоювати особисту
позицію.
Рівні навчальних досягнень
Початковий
1бал
Учень (учениця) розрізняє об'єкти вивчення
2 бали
Учень (учениця) відтворює незначну частину навчального
матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення
3 бали
Учень (учениця) відтворює частину навчального матеріалу; з
допомогою вчителя виконує елементарні завдання
Середній
4 бали
Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює основний
навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію
5 балів
Учень (учениця) відтворює основний навчальний матеріал,
здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати
правило
6 балів
Учень (учениця) виявляє знання й розуміння основних
положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо
осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком
Достатній
7 балів
Учень (учениця) правильно відтворює навчальний матеріал,
знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на
підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії
8 балів
Знання учня (учениці) є достатніми, він (вона) застосовує
вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати,
встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити
висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її) логічна,
хоч і маєнеточності
9 балів
Учень (учениця) добре володіє вивченим матеріалом,
застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати
інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною
аргументацією
Високий
10 балів
Учень (учениця) має повні, глибокі знання, здатний(а)використовувати їх у практичній діяльності,
робити висновки, узагальнення
11 балів
Учень (учениця) має гнучкі знання в межах вимог навчальних
програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити
інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми
12 балів
Учень (учениця) має системні, міцні знання в обсязі та в
межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та
нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати,
узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами
інформації, приймати рішення
Видами оцінювання навчальних досягнень учнів є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та державна підсумкова атестація.
Поточне оцінювання
- це процес встановлення рівня навчальних досягнень учня (учениці) в
оволодінні змістом предмета, уміннями та навичками відповідно до вимог
навчальних програм.
Об'єктом поточного оцінювання рівня
навчальних досягнень учнів є знання, вміння та навички, самостійність
оцінних суджень, досвід творчої діяльності та емоційно-ціннісного
ставлення до навколишньої дійсності.
Поточне
оцінювання здійснюється у процесі поурочного вивчення теми. Його
основними завдання є: встановлення й оцінювання рівнів розуміння і
первинного засвоєння окремих елементів змісту теми, встановлення
зв'язків між ними та засвоєним змістом попередніх тем, закріплення
знань, умінь і навичок. Формами поточного оцінювання є
індивідуальне, групове та фронтальне опитування; робота з діаграмами,
графіками, схемами; зарисовки біологічних об'єктів; робота з контурними
картами; виконання учнями різних видів письмових робіт; взаємоконтроль
учнів у парах і групах; самоконтроль тощо. В умовах упровадження
зовнішнього незалежного оцінювання особливого значення набуває тестова
форма контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів. Інформація, отримана на підставі поточного контролю, є основною для коригування роботи вчителя на уроці. Тематичному оцінюванню навчальних досягнень підлягають основні результати вивчення теми (розділу). Тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів забезпечує:
усунення безсистемності в оцінюванні;
підвищення об'єктивності оцінки знань, навичок і вмінь;
індивідуальний та диференційований підхід до організації навчання;
систематизацію й узагальнення навчального матеріалу;
концентрацію уваги учнів до найсуттєвішого в системі знань з кожного предмета.
Тематична оцінка виставляється на підставі результатів
опанування учнями матеріалу теми впродовж її вивчення з урахуванням
поточних оцінок, різних видів навчальних робіт (практичних,
лабораторних, самостійних, творчих, контрольних робіт) та навчальної
активності школярів. Перед початком вивчення чергової
теми всі учні мають бути ознайомлені з тривалістю вивчення теми
(кількість занять); кількістю й тематикою обов'язкових робіт і термінами
їх проведення; умовами оцінювання. Оцінка за семестр виставляється за результатами тематичного оцінювання, а за рік - на основі семестрових оцінок.